اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «کاستی‌های علم نحو در تحلیل ساختار جملات»

اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «کاستی‌های علم نحو در تحلیل ساختار جملات»

اولین کرسی بحث ادبی با حضور استاد مومنی و استاد امینایی و طلاب در مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بسیج مدرسه معصومیه (س) با تاسی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی به لطف خدای منّان و همت معاونت علمی بسیج مدرسه علمیه معصومیه برای اولین بار در مدرسه، کرسی ادبی با موضوع «کاستی‌های علم نحو در تحلیل ساختار جملات» برگزار شد.

جلسه با استقبال جمع کثیری از طلاب مدرسه معصومیه در محیطی علمی برگزار شد. طی آن دو نفر از اساتید گرانقدر «استاد امینایی» و «استاد مومنی» نظرات خود را بیان فرمودند و در آخر نیز به سوالات طلاب پرداخته شد.

ابتدا استاد مومنی مقدمه‌ای در مورد علم نحو مطرح فرمودند و بیان کردند که این عنوان حالت پس زدن نحو نیست؛ در مورد اهمیت علم نحو هیچ شکی نیست. ایشان در ادامه با بیان روایتی از امام علی (ع) «العِلمُ ثَلاثَهٌ : الفِقهُ لِلأَدیانِ ، والطِبُّ لِلأَبدانِ ، والنَّحوُ لِلِّسانِ» اهمیت علم نحو را بیشتر تبیین نمودند. و در ادامه هدف علم نحو را در تحصیل حوزوی بیان کردند و فرمودند :«هدف از تدوین نحو این نیست که بتوانیم عربی صحبت کنیم بلکه می‌خواهیم، آیات و روایات را بفهیم؛ و هدف دوم علم نحو این است که خیزی برای تحول در علم نحو برداریم ».

در ادامه استاد امینایی وارد بحث اصلی موضوع کرسی شدند و مبانی نحویون در تحلیل ساختاری گزاره‌ها را بیان کردند، ایشان فرمودند:«زبان اصالتا گفتاری است و نوشتار فرع بر این است و زبان قرآن نیز همین طور.

شما اگر یک متن گفتاری بدهید به یک ویراستار بعضی از مباحث را حشو می‌داند در حالیکه در گفتار حشو نیست و اولین ضعف در نحو نوشتار محور بودن است.»
پس از استاد امینایی، استاد مومنی نظر خودشان را بدین صورت مطرح فرمودند: «اول باید جایگاه گفتاری بودن و جایگاه نوشتاری بودن قرآن را مشخص کنیم و بعد آثار هر کدام را به آن بار کنیم؛ اگر ادعا کنیم قرآن فقط گفتاری است، دچار اشتباه شده‌ایم و اگر ادعا کنیم زبان قرآن فقط نوشتاری است، باز هم دچار اشتباه شده‌ایم»…

این دو بزرگوار برخی از ضعف‌های نحو و رویکردهای غلط نحویون را از جنبه‌های دیگر نیز مطرح فرموده و سپس جایگاه نحو را در فهم اجتهادی از آیات و روایات تبیین نمودند تا طلاب فهم روشنی نسبت به تحصیل ادبی خود پیدا کنند و با رویکرد صحیح و فنی در این راستا تحصیل کنند.

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*