گفتگویی با حجت الاسلام کچویی در مورد فرآیند پژوهش در نیمسال دوم

گفتگویی با حجت الاسلام کچویی در مورد فرآیند پژوهش در نیمسال دوم

کلیّات فرآیند تکالیف پژوهشی مانند نیم سال گذشته است. لذا همه دوستانی که درس پژوهشی دارند، از هم اکنون به فکر انتخاب فعالیت مناسب پژوهشی خود باشند و سعی کنند با مشورت اساتید خود، بهترین انتخاب را متناسب با شرایط، توانمندی ها، استعدادها و علائق خود داشته باشند.

یکی از برنامه های بسیار ارزشمندی که چند سالی در مدرسه علمیه معصومیه برگزار می شود طرح تحقیقات کلاسی می باشد، به همین منظور گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین کچویی در مورد فرآیند پژوهش در نیمسال دوم خواهیم داشت:

❇️ فرایند پژوهش در ترم دوم به چه شکل خواهد بود؟ زمان شروع به کار طلاب از چه تاریخی آغاز می شود؟

تقریباً مانند نیم سال گذشته است. البته کلّیّت کار، به همان شکل است و احتمالاً برخی جزئیات آئین نامه ها بروزرسانی خواهد شد و ارتقا خواهد یافت.

عزیزان طلبه از هم اکنون می توانند به فکر انتخاب و انجام فعالیت پژوهشی خود باشند، چرا که همان طور که عرض کردم، کلیّات فرآیند تکالیف پژوهشی مانند نیم سال گذشته است. لذا همه دوستانی که درس پژوهشی دارند، از هم اکنون به فکر انتخاب فعالیت مناسب پژوهشی خود باشند و سعی کنند با مشورت اساتید خود، بهترین انتخاب را متناسب با شرایط، توانمندی ها، استعدادها و علائق خود داشته باشند.

❇️ تکلیف طلاب نسبت به ترم اول چقدر متفاوت خواهد بود؟ آیا همان تکلیف ترم قبل را باید الزاما انجام دهند؟

ان شاء الله با اتمام کار ارزیابی فعالیت های پژوهشی نیم سال گذشته، پرونده پژوهشی نیم سال گذشته بسته خواهد شد و سامانه برای انتخاب فعالیت پژوهشی نیم سال جدید باز خواهد شد و عزیزان می توانند مانند نیم سال گذشته، نسبت به انتخاب رسمی فعالیت پژهشی خود اقدام نمایند.

در این نیم سال هم مانند نیم سال گذشته، پژوهشیاران محترم – که از فارغ التحصیلان خوب مدرسه هستند- برای مشورت دهی و راهبری پژوهشی، در خدمت طلاب پژوهشگر خواهند بود.

❇️ طلابی که ترم قبل مقاله نویسی را انتخاب نکرده اند این ترم می توانند مقاله نویسی را انجام دهند یا خیر؟ اگر اصرار به انجام داشته باشند چه باید بکنند؟

اگر عزیزی در نیم سال گذشته، طرح نامه نویسی را انتخاب کرده است، در این نیم سال می بایست بر اساس همان طرح نامه، پژوهش خود را تکمیل کرده و مقاله خود را ارائه دهد؛ امّا عزیزانی که در نیم سال گذشته، سایر فعالیت های پژوهشی را انتخاب کرده اند، آزاد هستند که در این نیم سال، به جز مقاله نویسی، هر فعالیت پژوهشی دیگری را انتخاب کنند و انجام دهند.

❇️ کسانی که ترم قبل مقاله نویسی را انتخاب کرده اند میتوانند فعالیت دیگری را انتخاب کنند یا خیر؟

علی القاعده خیر؛ زیرا فرآیند مقاله نویسی به شیوه درست آن، زمان بر است و انجام آن از آغاز ایده پردازی و طرح نامه نویسی تا مطالعات و فیش برداری ها و در نهایت نگارش مقاله، معمولاً نیاز به یک سال تحصیلی دارد. کسانی که در نیم سال گذشته طرح نامه نویسی را انتخاب نکرده اند، هنوز ایده پژوهشی خود و طرح اولیه آن را نهایی نکرده اند و احتمالاً برای اتمام کار به مشکل زمانی برخورد خواهند کرد. لذا تنها کسانی می توانند در نیم سال دوم، مقاله نویسی را انتخاب کنند، که در نیم سال گذشته، طرح نامه خود را ارائه کرده باشند.

البته اگر عزیزی اصرار به مقاله نویسی در این نیم سال دارد و خودش تضمین می دهد که برای اتمام کار، به مشکل زمان برخورد نمی کند، با درخواست او موافقت خواهد شد.

❇️ در ترم دوم باز کارگاه آموزشی برگزار می شود یا خیر؟ راههای دسترسی به کارگاه های قبلی به چه شکل می باشد؟

در صورت درخواست طلاب، ان شاء الله مجددا کارگاه های آموزشی فعالیت های پژوهشی برگزار خواهد شد.
همچنین ان شاء الله فایل های صوتی کارگاه های قبلی، در صفحات دروس جدیدی که برای نیم سال دوم در سامانه LMS تعریف می شود، بارگذاری خواهد شد و در کانال ایتای پژوهش مدرسه https://eitaa.com/mpajoohesh هم قرار خواهد گرفت.

همچنین لازم می دانم توضیح دهم که هدف ما از این طرح این است که طلاب محترم، در هر نیم سال، یک فعالیت علمی و پژوهشی مفید و مؤثر در مسیر پیشرفت علمی خود انجام دهند و مهارت خود را در یکی از عرصه های تقریرنویسی، تطبیق مباحث علمی در عرصه های کاربردی، تتبّع، خلاصه نویسی، و مقاله نویسی ارتقا دهند.
بنابراین، امیداوریم با سعی و همت همه طلابی که درس پژوهشی دارند و انتخاب درست فعالیت پژوهشی مناسب با خودشان با مشورت گرفتن از اساتید و پژوهشیاران، فرهنگ کار علمی، پژوهش، مطالعه، نگارش علمی و اندیشه ورزی در محیط مدرسه ارتقا پیدا کند و شور و نشاط علمی بیشتری در فضای مدرسه دمیده شود ان شاءالله.

 

 

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*