برگزاری اولین دوره از سلسله نشست های هنر و رسانه

برگزاری اولین دوره از سلسله نشست های هنر و رسانه

اولین دوره از سلسله نشست های هنر و رسانه با حضور استاد صدرایی عارف و استاد موتورچی در اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بسیج مدرسه علمیه معصومیه(س)، اولین دوره از سلسله نشست های هنر و رسانه، به همت معاونت هنر و رسانه بسیج، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت 98، در اتاق کارگاه ها در مدرسه برگزار شد.

هنر در اندیشه امام خامنه ای (مدظله العالی) با محوریت: کتاب “هنر باید میدان دار باشد ” استاد: سیدمحسن موتورچی – «معاون نقشه راه نهاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی»

طلبه امروزی و رسانه های مدرن!

استاد: حسن صدرایی عارف – «سردبیر خبرگزاری حوزه»

هنر در اندیشه امام خامنه ای (مدظله العالی)- استاد: سید محسن موتورچی:

مباحث ایشان در دو بخش بیان شد؛

بخش اول از مباحث:

کتاب “هنر باید میدان دار باشد” حاصل تلاش بسیج معصومیه(س) در جمع آوری بیانات حضرت آقا راجع به هنر می‌باشد و در آینده به چاپ خواهد رسید. چارچوب این کتاب به صورت زیر می باشد:
تعریف، تفصیل، جایگاه، وظیفه حوزویان

تعریف: هنر به معنای زیبایی در مقابل زشتی است که همه این را در فطرت به یک معنا می‌فهمند و نیاز به تعریف ندارد.

تفصیل: هنرمند در در تولید اثر، در دو مرحله این اتفاق برایش می افتد:
1. ادراک هنری ؛ که عمده مطلب هم همین جاست.
2. شیوه تبیین و بروز؛ [نقاشی، خطاطی و … ؛ یعنی گونه های هنری]
این هنر در هر کسی هم نیست و یک استعداد خدادادی است.

ارزش ذاتی ای دارد مثل طلا که میتواند دست هر کسی باشد. علاوه بر آن، ارزش مضاعف دیگری می آید که بسته به طرز استفاده آن هست در بکار گرفتن در اهداف الهی.
بخش دوم مباحث:

بیان این قسم (جایگاه هنر) در دو مرحله:

مرحه اول:

عالمی این را فرمود که قرآن و پیغمبر اکرم اگر هنر نداشتند، اسلام یک جای کارش می لنگید.(در انتهای بحث گفتند که این کلام از مقام معظم رهبری است.)
از طرفی میدانیم انسان محور عالم و عنصر تاثیرگذار آن است.

در جای دیگر رهبری فرمودند انسان دو حیطه حرکتی دارد: سلوک الی الله، و خلیفه اللهی روی زمین(جانشین خدا در مدیریت دنیا)
حال با توجه به طبیعتی که به انسان داده شده و فطرت و اینها باید جایگاه هنر را پیدا کرد.
قرآن کریم: کل عمل علی شاکلته؛ سپس ببینیم این انسان که از او کاری (عمل) می خواهیم، باید ببینیم این شاکله چطور ایجاد میشود که عمل براساس آن ایجاد میشود؟ بی شک یک عامل عمده در ساختن این شاکله، ذهن و قلب است.

گرایش ذهن و قلب، انسان را به سمت عمل می برد و با بازگشت عمل به خود انسان، شاکله انسان ساخته میشود.
تعریف شاکله این است: مجموعه عقاید و اعمال انسان تا لحظه قبر.
هنر نیز مهم ترین ابزاری است که بر ذهن و دل افراد اثر میگذارد.
بیان مثال: بر اساس آمار ها، سریال پایتخت (در بخش برخورد داعش با ایرانی ها و بعنوان مثال اهانت یک داعشی به دو دختر خانواده) بعلاوه فیلم بوقت شام اثر زیادی برای مخاطبین داشت و در القای اینکه اگر با داعشی ها زودتر به مقابله پرداخته نشود، باید با آنها در همدان مقابله کنیم،
مرحله دوم از جایگاه هنر:

در مباحث انقلاب و تمدن اسلامی، مردم سالاری یک مولفه مهم است.
در سیستم هدایت الهی، موضوع، جبری نیست. پذیرشی است و ظهور یا نبودن اسلام به اراده های مردم بستگی دارد.
انقلاب امام خمینی و ولایت فقیه بر اساس مردم و اراده های مردم است؛ مثل حکومت های استکبار، با دیکتاتوری نیست. ما برای کسب قدرت نیست که بخواهیم اراده ها در هدف انقلاب بماند. امام و یارانش،اساسا قیام کردند برای اصلاح ذهن و دل انسانها…
حال اینجا برای این اصلاح و افزایش اراده های مردم چه کار هایی باید کرد؟
جایگاه هنر از اینجا پیدا می شود.مهمترین و اثرگذار ترین عامل برای افزایش اراده و پیشرفت تمدن اسلامی، هنر است.
دلیل اینکه کار ما الان میلنگد این است که آن چیزی که پیامبر داشت که هنر است را ما نداریم. در دو ساحت؛ یکی درکش، دیگری کمیت؛ یعنی هنرمند خیلی نداریم.
انقلاب برای اینکه بتواند پیامش را به مخاطبینش(مردم) برساند، باید از جایگاه هنر استفاده شود.
درانقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، خود حکومت حتی هدفش نیست؛ هدف، گسترش فرهنگ اسلام ناب است برای مردم است. نظام شاهنشاهی مانع رساندن این پیام به مردم بود ، حکومت را نگرفتیم که خودمان باشیم ، گرفتیم که پیام را بتوانیم برسانیم.
حکومت کمک میکند که با آن بتوانیم مردم را رشد دهیم.
وظیفه حوزویان را با این توضیحات میشود یافت:

با توجه به تخصص حوزه علمیه و روحانیت، لازم است که حوزه محتوایی از اسلام به هنرمند بدهد و بتواند آن “ادراک هنری” را ایجاد کند و او بتواند خودش با این درک، اثرات هنری را تولید کند.

از طرف دیگر، با آثار او و اثر گذاری در مردم و گرایش‌های مردمی، جامعه به جامعه اسلامی نزدیک می‌شود.

یک شخصی که دنبال بررسی حکمت متعالیه هست، نمیتواند برود تمامی کتب این مکتب را مطالعه کند. باید یک کسی که تخصصش در این رشته هست، برای همچنین افرادی، کتاب خلاصه ای از چیستی حکمت متعالیه بنویسد تا دیگران بتوانند با این عرصه آَشنا شوند. در جایی آقا میگن ما از فیلم سازها گله ندارم. شمای حوزوی که منابع اسلام ناب بشما رسیده، باید حلقه وصل بشوید برای هنرمندان تا آنها امتداد بدهند. [در ادامه به سوالات پاسخ داده شد.]
در عرصه عرفان، به یک سازنده فیلم بگیم اثری بسازید. محتوایی نداریم بایشان بدهیم. یا در عرصه اخلاق، … نداریم.

[در قسمت آخر به سوالات حضار پاسخ داده شد.]

طلبه امروزی و رسانه های مدرن! / استاد: حسن صدرایی عارف

شروع بحث با یک سوال: طلبه با رسانه چه نسبتی با هم دارند؟

استکبار هر گاه قصد حمله به کشوری کند، ابتدا با رسانه روی ذهن مردمش کار میکند و کشور را تضعیف میکند. بطور کلی هیچ اتفاق بین المللی بدون پیوست رسانه ای نیست.
از آسیب های مهم رسانه در دنیای امروز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تخریب باورها / تغییر باورها؛ به این صورت که ابتدا شک در یقینیات ایجاد میکند(خانوادگی، عقایدی، سیاسی) که براساس روانشناسی، بعد از یکماه این شک به تنفر تبدیل میشود.

آسیب های جسمی(خیرگی، وای فای، …)
فرد گرایی؛ که بر خلاف سبک زندگی اسلامی (اجتماعی بودن)میباشد.
اتلاف وقت؛ الفرصه مرّ السحاب
سرقت اطلاعات
مثالی دیگر از فرایند کار منفی رسانه ها: مثلا در گوگل شما راجع به هر چیزی سرچ میکنید برای شما میاورد و خدمات بر اساس نیاز شماست. بتدرج به آن وابسته میشوید. اگر وابستگی استمرار یاید، تبدیل به دلبستگی میشود. حالا بعد از دلبستگی ایجاد نیاز هم میکند. میگوید کنار این صدتا چیز که مورد علاقه توست، این را هم ببین. سپس ذائقه سازی میشود…

طلاب امروزی باید توانایی حضوری آگاهانه در فضای رسانه ای را داشته باشند و مدیریت نیاز، ابزار، محتوا، زمان و مکان از اموری هستند که هر فعال رسانه ای باید به این مرحله از مدیریت برسد تا ضمن مصون ماندن از آسیب ها، کنشگری فعال در عرصه رسانه باشد(چه سرباز، چه هادی، چه قائد و …)؛ زیرا رهبر معظم انقلاب صریحا از جوانان خواسته اند که حصر تبلیغاتی موجود شکسته شود؛ یعنی همان طور که یک روز وظیفه ما شکستن حصر آبادان بود، امروز وظیفه ما شکستن حصر تبلیغاتی دشمن است که البته ظرافتها و حساسیتهای خودش را داراست.

در بررسی سطوح مختلف جریان شناسی رسانه ها جریان انقلابی کمبود بسیار زیادی دارد.
گام دوم را با نگاه رسانه ای باید دوباره مطالعه کرد. حداقل سه جا از رسانه گفتند. خیلی جاها نقش دشمن را هیچ انگاشتند. اما در رسانه اینطورنیست و ایشان احساس خطر میکنند.

نتیجه و جواب سوال اول (ربط طلبه امروزی با رسانه مدرن):
وی با بیان اینکه طلبه امروزی طلبه ای با رسالت تمدنی است افزود: تمدن سازی بدون گفتمان سازی، گفتمان سازی بدون جریان سازی و جریان سازی نیز بدون فعالیت رسانه ای امکان پذیر نیست از همین رو نسبت بین طلبه امروزی و رسانه های مدرن کاملا %D