دیدار مدیر و مسئولان مدرسه علمیه معصومیه با آیت الله اعرافی

دیدار مدیر و مسئولان مدرسه علمیه معصومیه با آیت الله اعرافی

حضرت آیت الله اعرافی: مدرسه علمیه معصومیه به عنوان صف محوری و در قالب مجمع نیازمند توجه به چند بخش مهم است، راه اندازی مرکز تخصصی جامع ناظر به پوشش رشته های متناسب با ظرفیت‌ها از الزاماتی است که وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار مدیر و اساتید مدرسه علمیه معصومیه از تلاش اساتید این مدرسه علمیه، تقدیر نمود و اظهار داشت: روابط حوزه و دانشگاه پدیده جدیدی است که در کشورمان و در قرن اخیر شکل گرفته که ناظر به مباحث اجتماعی و احیانا سیاسی و تاریخی مناسبات مفید و گاهی زیانباری بوده است.

وی با بیان این که در تطور تاریخی مناسبت علم و دین و ساختار حوزه و دانشگاه از سوی دیگر، به جایگاه مهم و بسیارتاثرگذار عصر انقلاب به ویژه پدیده قم می‌رسیم، اظهار داشت: همواره دغدغه این مناسبات در قم مطرح بود که پس از انقلاب اسلامی با شکل گیری هسته های اولیه عرصه های گوناگون و منظومه های جدید پدید آمد و آرام آرام در حوزه های آموزشی و پژوهشی، شاهد در هم تنیدگی منظومه های حوزوی و دانشگاهی بودیم که در قالب ساختارها و گاهی در قالب رشته ها خود را نشان داده است.

 

مدیرحوزه‌های علمیه بر اهمیت توجه به پیشینه تاریخی ارتباط حوزه و دانشگاه تأکید نمود و ابراز داشت: نیاز است تا برای اساتید و کادر اجرایی حوزه، پیشینه مباحث علم و دین و مباحث حوزه و دانشگاه در قالب های مختلف کارگاهی تدریس و ارائه گردد.

وی با بیان این که برای رسیدن به حوزه متناسب با عصر انقلاب، باید به تمام نیازها و الزامات توجه داشت، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پدیده های مختلفی ناظر به مناسبت ها و ارتباطات حوزه و دانشگاه تقویت و شکل گرفته است که از جمله آن می توان به مواردی چون؛ نظام علوم اسلامی دانشگاه، علوم انسانی اسلامی در دانشگاه، طلابی که در دانشگاه حضور دارند و… اشاره نمود.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که برای نخستین بار است که حوزه مبتنی بر تمام زحمات پیشینیان، به شکل نسبی از منظومه جامعی از اسناد و طرح‌ها برخوردار است، تصریح کرد: ناظر به الزامات و متغیرها و متناسب با فضای دانشگاهی، می‌توان برای میان مدت و بلند مدت طرح‌های جدیدی ارائه نمود.

آیت الله اعرافی افزود: در تکمیل بحث ها، باید ارتباط با طرح های موجود به ویژه درختواره رشته‌ها، جدی گرفته شده، در عین روشن سازی اتصال طرح را با راهنمای 10 یا 20 ساله حوزه، رشته‌هایی که با تحصیلات طلاب دانشگاهی در ارتباط است، در اولویت طرح اجرا قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت نظام تربیتی تمام طرح های حوزوی، خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی هایی که وجود دارد، این طرح نیازمند نظام تربیتی سنجیده و پیچیده‌ای برای هویت سازی جدید حوزوی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مدرسه علمیه معصومیه به عنوان صف محوری و در قالب مجمع نیازمند توجه به چند بخش مهم است، راه اندازی مرکز تخصصی جامع ناظر به پوشش رشته های متناسب با ظرفیت‌ها از الزاماتی است که وجود دارد.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، برخورداری از نگاه هوشمندانه نسبت به نظام حمایتی و معیشتی طلاب را از مولفه‌های مهم طرح هدفمندی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی قنواتی در دیدار با مدیر حوزه های علمیه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این مدرسه علمیه، به حضور مدرسه علمیه معصومیه در کارگروه مدیران مدارس علمیه برای بررسی کار ویژه روحانیت اشاره نمود و اذعان داشت: در این کارگروه مقرر شد تا اساتیدی از حوزه تحت عنوان گروه خبرگان و مشاوران شکل گرفته، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته راهبر، فرایند کار را بررسی نماید.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه گزارشی از پیشینه طرح ارائه نمود و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب با برطرف شدن موانع حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه‌های علمیه، سال‌ها بعد طرحی آماده و علی رغم پیگیری‌های مکرر اراده جدی نسبت به چنین اتفاقی مشاهده نشد.

وی با بیان این که آیت الله اعرافی پس از در دست گرفتن سکان مدیریت حوزه‌های علمیه، یکی از نخستین مطالبات خود را عملیاتی سازی طرح مطرح نمود، اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته جلسات مشترکی با دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه رقم خورده است و این فرایند به کل جدی آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قنواتی تشکیل تیم متخصص برای تحلیل اسناد بالادستی را از مراحل آغازین این طرح عنوان کرد و ابراز داشت: از مهر ماه سال جاری گروهی از مشاورین و خبرگان و اساتید جلسات منظمی را شکل دادند و در فاز نخست ۱۳۰۰ نفر ساعت و در فاز دوم ۲۷۰۰ نفر ساعت ناظر به استانداردها و اسلوب های علمی اسناد بالادستی بررسی شد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه تصریح کرد: برای تدوین سند نیازمند معیار و شاخص بوده، کار مشترکی با دفتر مطالعات و برنامه حوزه آغاز و کار گروهی شکل گرفته تحقیقی در مورد الگوهای اسلامی برنامه ریزی راهبردی از ابتدا آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: سند کار ویژه‌های روحانیت بر اساس شاخص مقایسات زوجی و بر اساس اندیشه‌های امامین انقلاب و الزامات فارغ التحصیلی دانشگاه در قالب ۲۳ کارویژه، جمع‌بندی و رتبه‌بندی‌های آن صورت گرفته چشم انداز و بیانیه مدرسه علمیه معصومیه طراحی و مسیرهای برنامه ریزی برای طلاب فارغ التحصیل دانشگاه صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قنواتی به برخی از اسناد بالادستی حوزه که در این طرح بررسی شده اشاره نمود و افزود: تحلیل نسبت خوبی از عوامل درونی و بیرونی اثرگذار احصا شده، راهبردهای متناسب با این برنامه ها انتخاب شدند.

وی با تاکید بر این که پیش نیازها و نیازمندی های علمی، آموزشی، پژوهشی، تهذیبی، مهارتی و بینشی برای هر یک از کارویژه‌ها بررسی شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح همواره با تأکید بر نظامات و سنت‌های اصیل حوزه، دغدغه‌های تحولی مورد توجه رهبر معظم انقلاب پیگیری گردد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بر اهمیت ثبت تاریخ شفاهی این کار اشاره نمود و یادآور شد: اراده مدیریت حوزه های علمیه برای عملیاتی سازی این طرح مهم نور امیدی برای تمام دغدغه مندان بود، تا طرحی ناظر به محتوا که خود در گرو توجه به الزاماتی است ارائه شد.

حجت الاسلام والمسلمین قنواتی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که عملیاتی سازی طرح ماموریت گرا و هدفمند نیازمند حمایت هدفمند است، خاطرنشان کرد: ساماندهی ساختار متناسب با جریان طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه یکی از الزامات پیش روست؛ نیاز است تا مدرسه علمیه معصومیه ناظر به طرح مربی محوری به عنوان مجتمع آموزش عالی حوزوی به فعالیت خود ادامه دهد.

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*