برگزاری کرسی بحث علمی احکام فقهی انتخابات مسئولان

برگزاری کرسی بحث علمی احکام فقهی انتخابات مسئولان

کرسی بحث علمی احکام فقهی انتخابات مسئولان امروز با حضور جمعی از طلاب و داوری حجت الاسلام و المسلمین احسنی از اساتید محترم فقه و اصول حوزه برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه که با حضور جمع کثیری از طلاب همراه بود، مجری برنامه ضمن تبیین اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و کرسی های فقهی در حوزه های علمیه، از نگاه امام خامنه ای (مدظله العالی)، به توضیحاتی پیرامون این برنامه و نحوه برگزاری آن پرداختند.

در ادامه حجت الاسلام احسنی ضمن اشاره به اهمیت طرح اینگونه مباحث، فرمودند: اصل اینکه ما متوجه شویم که همین فقه سنتی جوابگوی مسائل روز جامعه اسلامی است، بسیار مهم می باشد.

سپس به تبیین موضوع جلسه و بیان سوال اول مبنی بر «حکم رای دادن و انتخاب یک مسئول بدون تحقیق کافی در مورد وی» پرداختند.

در جواب، آقای توکلی (یکی از طلاب ارائه دهنده بحث) گفتند که این مساله باید ذیل باب وکالت بحث شود و در اثبات مدعای خود مطالبی را بیان کردند.

سپس آقای معصومی ضمن نقد نظرات آقای توکلی به بیان روایاتی از اهل بیت (علیهم السلام) در اثبات لزوم تحقیق، قبل از رای دادن و انتخاب، پرداختند.

در ادامه آقای مصطفوی گفتند: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید که هدف از تشکیل نظام اسلامی چیست و مسئولین قرار است در این نظام چه کاری انجام دهند و دارای چه ویژگی هایی باشند. سپس به نقد نظر آقای توکلی پرداختند و آیات و روایاتی را در این باب مطرح نمودند.

حضار برنامه نیز نظرات خود را درباره مطالب ارائه دهندگان مطرح کردند؛ حجت الاسلام احسنی پس از جمع بندی مطالب ارائه شده بر قوت این قول تأکید کردند که «تحقیق، قبل از رأی و انتخاب یک مسئول عقلا و نقلا لازم است.»

سپس حجت الاسلام احسنی سوال دوم را  مبنی بر «حکم اتکاء به قول افراد خبره در رأی و انتخاب»  مطرح نمودند.

در پاسخ به این سوال آقای توکلی به بحث سیره عقلاء در این زمینه و بخشی از عهدنامه مالک اشتر اشاره کردند و آقای مصطفوی نیز مطالبی را بیان کردند.

با اتمام پاسخ ارائه دهندگان بحث، حضار به بیان نظرات خود در این زمینه پرداختند که  حجت الاسلام احسنی پس از جمع بندی مباحث مطروحه، به قول امام خامنه ای مبنی بر «جواز رجوع به قول افراد ثقه در رأی دادن»، اشاره کردند و آن را قوی دانستند.

در ادامه حجت الاسلام احسنی سوال سوم را مبنی بر «اشتراط عدالت و تخصص در انتخاب مسئولین»، پرداختند.

آقای توکلی با استناد به روایات اهل بیت (علیهم السلام) مبنی بر لزوم اطاعت مسئولین از فرائض و سنن و همچنین به علت اینکه مسئول در نظام اسلامی به عنوان اسوه و مبلغ اسلام نیز به شمار می رود، شرط عادل بودن را اثبات نمودند.

سپس آقای معصومی روایات متعددی از ائمه معصومین (ع) را بیان نموده و همچنین به لزوم تهذیب نفس مسئولین نظام اسلامی – که لازمه عدالت است – اشاره کردند.

آقای مصطفوی با بیان اینکه مفهوم عدالت بسیار وسیع تر از آن چیزی است که مطرح می شود، تخصص را نیز از لوازم تعهد شمرده و به سخنی از شهید چمران در این زمینه اشاره کردند.

با پایان مطالب ارائه دهندگان، حضار نیز نظرات خود در این زمینه را مطرح کرده و حجت الاسلام احسنی به جمع بندی مباحث پرداختند.

در پایان، مجری برنامه ضمن تقدیر و تشکر از داور کرسی، ارائه دهندگان مباحث و حضار در جلسه، برنامه های آتی معاونت علمی بسیج را در خصوص اعتلای علمی طلاب و ایجاد نشاط علمی بیان نمودند.

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*