درس اخلاق حضرت آیت الله استادی در مدرسه علمیه معصومیه

درس اخلاق حضرت آیت الله استادی در مدرسه علمیه معصومیه

آیت الله استادی: رسیدن به مقامات بالای علمی و اخلاقی نیازمند پشتکار و دوری از تکبر است، اگر انسان با تمام مزایایی که دارد خود را هیچ حساب کند به مقام آقایی و بزرگی می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه ظهر امروز شنبه 5 مردادماه 1398 در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم با اشاره به دوره زندگی آقا باقر بهبهانی که تقریبا 200 تا 250 سال پیش بوده است، گفت: ایشان در دوره خود دارای مقام بالایی بودند و همه ایشان را آقا خطاب می کردند.

وی افزود: در شرح حال این عالم بزرگوار است که شخصی از ایشان پرسید چه کار کردید که به توفیقات رسیدید، ملا و عزیز و آقا شدید و مورد شرفت و قبول بزرگان و مردم قرار گرفتید؟ ایشان درجواب فرمودند: در من چیزی نیست که استحقاق این همه تکریم و تعظیم را داشته باشم، الا این که من خودم را هیچ حساب کردم و برای خودم جایگاهی قائل نبودم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این مطلب که اگر انسان با تمام مزایایی که دارد خود را هیچ حساب کند به مقام آقایی و بزرگی می رسد، بیان داشت: یکی از آسیب های اولیه دوران طلبگی تکبر است؛ تکبری که اهل علم گرفتارش می شوند این است که حق را قبول نکنند.

وی دلیل رسیدن علما و بزرگان به جایگاه والا را در دوری از تکبر و غرور عنوان کرد و گفت: علما همواره تقید به دوری از تکبر داشتند به طوری شیخ حسن مامقانی در موضوعی با هم دوره خود به بحثی رسیدند و هم دوره شیخ اشکالی وارد کرد که مورد قبول شیخ حسن مامقانی قرار نگرفت، بعداز اتمام بحث شیخ به منابع موجود رجوع کرد و متوجه صحت سخن هم دوره ای خود شد و شبانه به درب منزل ایشان رفت و اقرار به اشتباه خود در بحث کرد.

آیت الله استادی به دومین جواب آقا باقر بهبهانی به آن شخص سؤال کننده اشاره کرد و افزود: آقا باقر به آن فرد گفت: من همیشه علما و اساتید را احترام و تکریم می کردم و با ادب و عظمت از آنها یاد می کردم و همین امر موجب تعالی من شد.

وی با بیان این که در شرح حال علما احترام به اساتید، بزرگان و والدین همواره مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: جدیت در علم و عمل و پشتکار داشتن در کسب علم و رسیدن به تهذیب سومین جوابی بود که آقا باقر بهبهانی به آن فرد داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر کسی می خواهد به مقام معنوی و آقایی برسد باید هم در بُعد تحصیل و هم در بُعد تهذیب زحمت و پشتکار داشته باشد، چون این دو مکمل یکدیگر هستند.

وی با اشاره به شرح حال مرحوم آیت الله اراکی و امام خمینی(ره) ادامه داد: مرحوم آیت الله العظمی اراکی 14 جلد کتاب داشت که همه این کتاب ها را در دوره جوانی نوشته بود و همین طور امام خمینی بیشتر کتاب هایش را در دوره جوانی تألیف کرده بود و این نشان دهنده این است که داشتن علم و اخلاق در دوره جوانی تأثیرگذارتر است و هر چه سن انسان بیشتر شود کسب تهذیب نیز سخت تر است.

آیت الله استادی با تأکید بر این که برای پیشرفت در مسیر طلبگی باید در مسیر علما حرکت کنیم، گفت: اگر از بزرگان سؤال کنیم که چه کردید که به مقام علمی و اخلاقی رسیدید، می گویند که هم در علم و هم در عمل باید متوسل به اهل بیت علیهم السلام باشیم و از ائمه استمداد بجوییم.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره تحول در حوزه های علمیه، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید بر این مطلب داشته و کمال اعتماد را به شورای عالی حوزه های علمیه دارند، اظهار داشت: شورای عالی هم کمال ارادت را خدمت رهبر معظم انقلاب دارد و تأکیدات ایشان با توجه به وجود موانع در حوزه، مورد بررسی است و امیدواریم این موانع برطرف شوند.

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*