اختتاميه نهمين جشنواره امام خميني برگزار شد

اختتاميه نهمين جشنواره امام خميني برگزار شد

اختتاميه نهمين جشنواره امام خميني با حضور اساتيد و طلاب مدرسه با سخنراني آيت الله يزدان پناه در سالن همايش مدرسه علميه معصوميه برگزار شد.

امروز اختتاميه نهمين جشنواره امام خميني (ره) در سالن همايش مدرسه علميه معصوميه برگزار شد.

فراخوان نهمين جشنواره امام خميني از اويل آبان ماه سال جاري آغاز و تا 8 بهمن ماه 1400 فرصت ارسال اثر به دبيرخانه جشنواره بوده است.

در مجموع از 280 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره، 50 اثر به ارزيابي تفصيلي راه پيدا كردند؛ بعد از پايان ارزيابي تفصيلي، 9 اثر بعنوان آثار برگزيده نهمين جشنواره امام خميني انتخاب شدند.

در ابتداي مراسم حجت الاسلام و المسلمين صداقت معاون پژوهشي مدرسه، گزارشي از روند برگزاري جشنواره و ارزيابي آثار ارائه كردند.

حضرت آيت الله يزدان سخنران ويژه اين مراسم بودند كه نكات مهم و كليدي در مورد مولفه ها و بایسته های تحصیل پژوهش گرا
در سطح یک را بيان كردند.

آيت الله يزدان پناه بيان كردند: فلسفه تشکیل حوزه های علمیه ادامه و امتداد پیاده سازی اهداف انبیاست؛ سطح درگیری ها بیشتر شده، بروزات مدرنیته در جای جای جامعه قابل مشاهده است، شرایط امروزه، بسیاری از پرسش ها را پدید آورده است و نیازمند تفکرات فراوان مي باشد.

وي افزودند: قبل از انقلاب سوالات زيادي بودند، شهید مطهری به آنها پاسخ مي داد. از دست شهید مطهری بر می آمد؛ الان صد تا شهید مطهری هم باشد کم میاد حتی در موضوعاتي که شهید کار کرده است. این وظیفه مضاعف، به اضافه اینکه امروز وظیفه دیگری هم وجود دارد تشکیل جامعه اسلامی و اقامه دین، قرار است، دین متکلف همه ی حوزه های معطوف به جامعه باشد.

رسول خدا قبل از اینکه به مدینه تشریف بیارند در مكه یک سبک کاری داشتند، ولی در مدینه لوازمش چیزهای عجیب و غریبی بود. امروز همه حوزه ها باید به سمت دین كشيده شوند، اين نیاز به تحقیقات فراوان دارد و کار را سنگین تر کرده است.

مسئله دیگر، تحقیقات در قامت تمدن اسلامی، سطح وسیع تر مي باشد. وقتي یک موشک را بخواهند هوا بفرستند چقدر تحقيق و پژوهش نياز هست. در جامعه انسانی چی؟ صرفا تکیه به نتایج غربی اکتفا کنیم، دیگه نمیشه گفت دین میخواد ورود کند.

وي بيان كردند: مسئله دیگر؛ تعامل مردم با طلاب است كه اين كار نياز به مجاهدت با کار تربیتی فراوان مي باشد كه اگر این نشود دیگر نمي شود کار دیگر کرد؛ حضرت استاد آيت الله جوادي فرمودند: تبلیغ، اینقدر علمیت نمي خواهد، متوسطش هم کافیه؛ ولی تقوا را نمی شود کم کرد.

آيت الله يزدان پناه افزودند: بحث دیگر، هویت طلبگی است كه خلاصه در دو عنصر: تحصیل و طهارت مي باشد. توصیه مکرر علامه حسن زاده آملي (ره) به اين دو عنصر بود. از اول طلبگی باید سمت و سو ایجاد شود. نه اینکه بگذاريد براي بعدا يا وقتی شکل گرفت، دیگه بعدا به این مضمون پرداختن سخته؛ از همان اول تشنگی باید ایجاد شود.خلوص کار حضرت آيت الله مصباح (ره) در دستگیری ها، خلوص در صحنه اجتماعی و… این می شود سلوک. طلبه بايد برنامه هاي تهذيبي را در كارهايش قرار بدهد.

وي تاكيد كرد در بحث پژوهش، گستردگی ماموریت یک بخشی می طلبد، معنا ندارد یکی همه جا در همه حیطه ها باشد، در علوم معقول 2 هزار محقق باشد کم است، یعنی 12یا 15هزار طالب داشته باشیم. تا 2 هزار تا محقق خوب داشته باشيم. محقق اثر می نویسد جدی نیست؛ 2 سال وقت بگذار مدرک بگیر این شد محقق؟

وي با بيان اينكه بعضی از عزيزان را مي بينم، اونقدر کار کرده اند كه بعد از يك يا دو سال به سان استاد شده اند. درس شده برايشان مباحثه! چه فرقی هست؟ بین اونکه اینجوری كار كرده با اوني که 6 سال درس خارج رفته ولي هنوز  … پس شیوه درس خواندن مهمه، اولا بايد خوب بخواند، همین کلی چیز می فهمه، توقف در آن جايي که مبهمه، بعضی از متن ها را بايد با آن کلنجار رفت تا قوت فکری پیدا کند.

نكته ديگر اينكه درس استاد شركت مي كنيد، اکتفا به استاد نکنید، اگر استاد مجتهد است بجا، استفاده کنید ولی بجوشید ارتباط بحث ها را با هم. بعد از خوب خواندن، حالا شیوه های پژوهش را یاد بگیرید؛ تتبع خوب کنید. بعد ببینید چقدر آیات و روایات بدست می آيد. زود احساس نکیند به نتیجه رسیدید. کمی کار کنید، احساس می کنید به یک نظر رسیدید، نه اینکه شد یک اندیشه؛ خیر، تازه شد یک قول در کنار بقیه، باید بررسی بيشتر بشود. در پژوهش لوازمش را همراهش بیارید بویژه کسانی که در آغاز کارند. ادبیات، منطق، مقدمات در فقه و اصول و امثال اینها، ارتباط محکم برقرار کنید. مثلا در فلسفه دیديم كسي كه بدایه را خوب کار کرده، راه رو برای خودش باز کرده است. شما بايد ببينيد چه کتاب هایی  شما را به عمق و فهم مطلب مي رساند و به شما كمك مي كند.

در پايان مراسم از برگزيدگان نهمين جشنواره امام خميني (ره) تقدير بعمل آمد.

 

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*