گزارشی از اختتامیه هشتمین جشنواره علمی پژوهشی امام خمینی

گزارشی از اختتامیه هشتمین جشنواره علمی پژوهشی امام خمینی

حضرت آیت الله مصباح یزدی: انگیزه تحقیق و پژوهش از برکات انقلاب اسلامی بوده است، طلابی از دانشگاه به حوزه علمیه آمده‌اند که توأم با انگیزه‌های پاک الهی است و مایه امید است که خداوند متعال یاور آنها خواهد بود.

حضرت آیت الله مصباح یزدی در مراسم تقدیر از برگزیدگان هشتمین جشنواره امام خمینی(ره) که در مدرسه علمیه معصومیه(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، با گرامیداشت آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی آن را معجزه تاریخ خوانده و اظهار داشت: کمتر نعمتی در تاریخ به اندازه نعمت جمهوری اسلامی وجود داشته است. این حادثه عظیم تاریخی نه تنها در زندگی مردم ایران بلکه در جای جای کره زمین تأثیرگذار بوده است و در همه ابعاد زندگی ما آثار مثبتی داشته است. خداوند در مقابل نعمت‌های خود تکالیفی بر عهده بندگان می‌گذارد؛ از جمله برکات این انقلاب، کارهای علمی است که در حوزه علمیه و دانشگاه سرعت گرفته است. فاصله بین حوزه علمیه پیش از انقلاب اسلامی و امروز بیش از آن چیزی است که برخی تصور می کنند. تصور مردم از دستگاه روحانیت در آن زمان این بود که این افراد روضه خوان هستند. اما به برکت انقلاب اسلامی می‌توان گفت امام خمینی(ره) به شخصیت اول دنیا از لحاظ محبوبیت در بین مردم تبدیل شدند.

علامه مصباح یزدی با نقل خاطره ای از سفرشان به آمریکا فرمودند: بنده بعد از انقلاب با یکی از دانشجویان آن زمان که در آمریکا تحصیل می‌کرد به واشنگتن رفتیم و در اطراف کاخ سفید قدممی‌زدیم، که یکی از منافقین آمد و شروع کرد به فحاشی به ما؛ ما هیچ عکس العملی نداشتیم تا اینکه او رفت و یکی از نگهبانان کاخ سفید را خبر کرد. او آمد و از ما سوال کرد، شما برای چه کاری به اینجا آمده‌اید؟ من گفتم در دانشگاه فیلادلفیا سخنرانی داشتم و آمده‌ام در شهر قدم بزنم. او احترام با خداحافظی کرد. من نزد خودم احساس کردم او بخاطر اینکه لباس من شبیه به لباس امام خمینی(ره) است به من احترام کرد و برای ما مشکلی ایجاد نکرد.

حوزه علمیه در سایه پیروزی انقلاب به خود آمد و متوجه شد که وظیفه‌اش در قبال مردم چیست. یکی از این وظایفی که پیش از انقلاب نسبت به آن غفلت وجود داشت بحث پژوهش بود و افراد بسیار نادری پیگیر چنین مسائلی بودند. یکی از رهنمودهای ما برای هر چه بهتر رسیدن به آن غایت، بیانیه اخیر مقام معظم رهبری است که در رابطه با تاثیر انقلاب بر حوزه علمیه بیان داشت: دستاوردهای تنها یک دهه از انقلاب با دستاوردهای یک قرن پیش از انقلاب برابری می‌کند. البته متأسفانه فاصله ما با آنچه که باید باشد زیاد است و یکی از رهنمودهای ما برای هر چه بهتر رسیدن به آن غایت، بیانیه اخیر مقام معظم رهبری است و ما خداوند متعال را شاکریم که چنین رهبر حکیمی به ما عطا فرموده و چنین مطالب والایی را در نقطه‌ای حساس از لحاظ تاریخی به ایشان الهام نموده است. انگیزه تحقیق و پژوهش از برکات انقلاب اسلامی بوده است، طلابی از دانشگاه به حوزه علمیه آمده‌اند از برکات دیگر است که توأم با انگیزه‌های پاک الهی است و مایه امید است که خداوند متعال به آن برکت دهد. پیشرفت‌های غرب در زمینه‌های پژوهشی علم مطلوبیت بالذات دارد و این است که غربی‌ها تا این حد پیگیر مسائل علمی هستند.

نوشتن دیدگاه

پست الکترونیکی شما منتشر نمی شود . فیلد ضروری *

*